Bükki karszt – 2013 március 15-17.

Március 15-én reggel fél 7-kor melegítem az autót.

Telefon 1: Kicsit később találkozunk, Macsó nem tudja kinyitni a kocsiját, befagyott a zár.

Rádió: Az extrém időjárás miatt mindenkit megkérnek, hogy ne induljon útnak, a MÁV üzeni, hogy vonatra se szálljunk.

Oké, azért elmegyünk a szoborhulladékért a műterembe, ha mégis megyünk, legyen miből tábortüzet rakni, nagyon hideget mondanak. Furcsán néz ki a hátsóülésen a fával megrakott gurulós bőrönd.

Telefon 2: Szüleim a lelkünkre beszélnek, hogy jól gondoljuk át elindulunk-e, nehogy a pályán rekedjünk, és valamelyik kilóméterkőnél töltsük a hosszúhétvégét.

Túránk első állomása az M3-as torkolatánál található McDonalds, kávézunk, eszünk, Macsó megpróbál idegenekkel barátkozni, ez nem sikerült. Térkép van, az M3 egyelőre nincs beállva, megpróbáljuk. Egyébként is úgy fel vagyunk szerelkezve, hogy mint segélyszervezet léphetünk föl, bármi van – többnapi élelem, gázfőzők, takarók, hálózsákok…

A Bajóta kipufogódobja végülis befér a gurulós bőrönd mellé, szóval elindulunk.

2013bukk1

2013bukk2

Gond nélkül eljutunk Miskolcra, a kihagyhatatlan MrBurgerben hamburger, banánturmix, kijelöljük a következő megállót: felsőhámori kocsma (Unicum, sör, kávé), Lillafüreden zárva találjuk az István-barlangot. Legalább eldőlt: ma megyünk felszínezni, holnap barlang, ha ki tudnak nyitni és megkapjuk a kulcsot.

2013bukk3

Jávorkúton kávé, Unicum, sör, Cappy. Balázs marad dolgozni, bár útközben láttunk pár kidőlt fát, van áram, működik a laptop. Összekészülünk, felöltözünk, nekivágunk a havas erdőnek, ahol szűzhóban kirándulunk. A túra egy természetbe kihelyezett taposógéphez hasonlít, felváltva tapossuk a nyomokat, miközben szépen esik a hó, mindannyiunk haján megfagy. Bánkútra érkezve két pártra szakadunk – gőzgombóc a Fehér sasban, vagy másszuk meg a Bálványt?

2013bukk4

2013bukk5

2013bukk6

Nyilván a Bálvány nyert, nem punnyadni jöttünk felkiáltással. Még kilátásunk is volt, pedig a nagy hóesés miatt nem is reménykedtünk benne, a kilátón pedig remekül lehetett egymás nyakába küldeni a havat. Itt beszélgettünk telefonon Nemferivel, utána gőzgombócot eszegetve száradtunk a meleg házban, ahol megtanultuk Sandrától, hogy milyen finom a tej feketeborssal.

Sötétben indultunk vissza Jávorkútra, egy fejlámpával, dülöngéltünk a keskeny nyomban, egy utánunk arra járt társaság üzeneteit olvasgattuk és a csillagokból megállapítottuk, hogy bizony elég hideg lesz éjszaka.

Balázzsal kiegészülve, az autó elé kotort havat ellapátolva a Létrási-ház melletti pajtába költöztünk, találkoztunk a T2 vizsgázókkal és Stavi Viktorral. Felállítottuk a sátrat, feltúráztunk a gurulósbőrönddel a tűzrakóhelyhez, és a száraz fenyőből gyújtott tábortűznél sütögettünk és pálinkáztunk, kiszáritottuk a ruháinkat és aludtunk.

2013bukk7

A reggeli meleg tea után lekocsikáztunk Lillafüredre a kulcsért, elmentünk a leszakadt villanyvezetéket szerelő emberek mellett, reggeliztünk és kávéztunk Felsőhámorban, még csocsóztunk is!

A térkép valamelyik kocsiban úszkált, ezért visszamentünk Lillafüredre, és lefotóztuk az ottani eladó térképet, hogy megtaláljuk a barlangot („lehiénáztuk a térképüket”). Mondjuk nem baj, ha mielőtt kiszállunk a kocsiból, beöltözünk és úgy egy órát bolyongunk a térdig érő hóban, keresgélve a bejáratot, meg is nézzük a lefényképezett térképet. Ennek ellenére sem adtuk fel, készült egy remek fényképes barokk képregény is, melyben Macsót keressük majd megtaláljuk, végül a barlang is meglett.

2013bukk8

2013bukk9

2013bukk11

2013bukk12

Az ajtón vastagon állt a jég, vertük róla kővel, visszamentünk főzőért is az olvasztáshoz, de nem adta meg magát. Kb 5 méter barlang után az ajtónál fogyasztottuk el a szifonbontáshoz bekészített meleg teát és a végpontcsokit is. Végpontfotót elfelejtettünk késziteni.

2013bukk13

Átöltözve egy gőzgombóc reménye felcsábított bennünket Bánkútra ismét, ám a frissen ratrakolt pályán nem lehetett kihagyni egy pungáncsúszást, ezért MrBurger nyert, mi csúsztunk, és hazafelé azért még kiáztattuk magunkat Egerszalókon a termálvízben.